Posted on

Problemy z koncentracją i pamięcią, obniżona jakość snu, zaburzenia neurologiczne, obniżony nastrój, odczucie ciągłego zmęczenia – w jaki sposób pomóc sobie dietą.

Jest wiele przypadków zachorowania na Covid-19, których przebieg był łagodny lub zupełnie bezobjawowy. Niestety u wielu pacjentów , u których przebieg choroby był ciężki i dodatkowo występowały choroby współistniejące, okres rekonwalescencji był i jest nadal znacznie trudniejszy.

Skutki Covid-19 a dieta w odniesieniu do problemów neurologicznych

Bardzo częstym problemem występującym u pacjentów po przebytym Covid-19 jest zaburzenie funkcji poznawczych czyli tzw. „mgła mózgowa”, będą to takie objawy jak: obniżona koncentracja, trudności ze skupieniem się i zapamiętywaniem prostych informacji z życia codziennego, uczucie oszołomienia oraz stany przymglenia świadomości. Zmiany funkcji poznawczych będące wynikiem przebytego zakażenia Sars-CoV-2 mogą prowadzić do różnych chorób psychiatrycznych. Aby złagodzić objawy należałoby zadbać o prawidłową pracę mózgu oraz jego regenerację poprzez wdrożenie zasad diety MIND, która jest połączeniem diety DASH i diety śródziemnomorskiej.  Założenia  takiej diety:

  • duża ilość świeżych warzyw, szczególnie sezonowych w formie surówek, sałatek oraz zup;
  • mięso głównie drobiowe jako dobre źródło białka ok 3 razy w tygodniu, unikanie mięsa czerwonego, tłustego;
  • spożywanie 1-2 razy w tygodniu lub częściej ryb lub owoców morza;
  • rezygnacja z mąki pszennej oczyszczonej (czyli białej typ 550) na korzyść mąki pełnoziarnistej, spożywanie kasz, płatków pełnoziarnistych i ryżu brązowego;
  • owoce 1-2 porcje w ciągu dnia, szczególnie owoce jagodowe i sezonowe
  • produkty mleczne w formie chudego sera, produktów mlecznych fermentowanych, fety, mozzarelli;
  • codziennie porcja świeżych orzechów i nasion (uwaga na produkty przeterminowane lub źle przechowywane, mogą bardziej zaszkodzić a nie pomóc);
  • zmniejszenie spożycia tłuszczów zwierzęcych na korzyść tłuszczów roślinnych szczególnie oliwy z oliwek;
  • wprowadzenie do codziennego jadłospisu produktów strączkowych np. fasola, ciecierzyca, soczewica;

Przebyte zakażenie koronawirusem związane jest niewątpliwie z dużym stresem, który będzie działał destrukcyjnie na wielu płaszczyznach i zaburzał homeostazę czyli równowagę organizmu. Z pewnością zadbanie o wysokoodżywczą dietę bogatą w witaminy i składniki mineralne wpłynie korzystnie na złagodzenie objawów. Natomiast żywność wysokoprzetworzona, bogata w tłuszcze trans (słone przekąski, fast-food, wyroby cukiernicze, słodycze) będzie nasilać procesy wolnorodnikowe i tym samym pogarszać stan zdrowia i samopoczucia.

Mikrobiota

Infekcja koronawirusa zwiększa występowanie objawów neuropsychiatrycznych i depresyjnych oraz zaburzeń lękowych. Wirus Sars-CoV-2 powoduje duże spustoszenie w mikrobiomie jelitowym co z kolei przekłada się na zaburzenia neurologiczne. Dwukierunkowa komunikacja między mikrobiotą jelitową a mózgiem, osią mikrobiota-jelito-mózg zachodzi za pośrednictwem rożnych szlaków.  Jeśli więc ekosystem jelitowy działa nieprawidłowo, nie będzie możliwa regeneracja pracy mózgu.

Stosowanie odpowiednio dobranych probiotyków oraz zadbanie o odpowiednią podaż błonnika w diecie wydaje się być równie ważnych elementem diety po przebytym Covid-19.

Nie zapominajmy tutaj o konieczności zmiany pewnych nawyków dnia codziennego, a mianowicie dość istotne wydaje się być  wprowadzenie regularnego i umiarkowanego wysiłku fizycznego w miarę własnych możliwości, może to być zwykły lecz codzienny spacer.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.