Posted on

Witamina C jest tylko i wyłącznie formą lewoskrętną kwasu askorbinowego. Inne formy tego kwasu nie mogą zostać nazwane witaminą, ponieważ nie wykazują żadnego działania na ludzki organizm i nie są biologicznie czynne. Kwas askorbinowy, podobnie jak wiele innych związków, istnieje w postaci enancjomerów, czyli izomerów optycznych, których cząsteczki mają taki sam skład atomowy, natomiast różnią się właściwościami optycznymi, skręcają światło spolaryzowane w prawo lub w lewo (konfiguracja L i D).

Możemy więc być pewni, że zakupione w aptekach preparaty, z napisem na opakowaniu „witamina C” lub „kwas L-askorbinowy”, zawierają biologicznie czynny związek. Jednak najważniejsze jest to, że pożywienie jest najlepszym źródłem witaminy C, a nie suplementy diety. Produkty bogate w witaminę C (czyli lewoskrętny kwas askorbinowy) powinny być stałym elementem naszego jadłospisu, szczególnie w ciężkim okresie zimowym sprzyjającym infekcjom.

Zawartość witaminy C w wybranych produktach

ProduktWitamina C [mg/100g]
czarne porzeczki182,6
liście pietruszki177,7
papryka czerwona144
jarmuż120
chrzan114
brukselka94
papryka zielona91
brokuły83
papryka czerwona konserwowa81,2
kalafior69
szpinak67,8
truskawki66
kalarepa64,7
kapusta włoska60
poziomki60
mrożone truskawki59,4
kiwi59
kapusta czerwona54
cytryna50
sok cytrynowy50
pomarańcza49

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *